OUTLINE

白玖景図   Achromatic Landscape
giclee on Japanese paper with Japanese mounting for a scroll / 30×400cm *image / 2021

中国から渡った図巻を源流とし、11-12世紀頃に日本で独自な絵画表現へと発展した絵巻物が用いる時間表現と構図は非常に独特である。それは広げれば1枚の長尺なパノラマ絵画でありつつ、必ずその絵の一部分だけが右から左へと巻きながら繰り出されるという複層的な時間構造を持っている。物語を語るために、異時同図法が用いられる事も多く、また、各場面の転換部分ではそのつなぎ目が目立たなくなるよう様々な効果が用いられている。明らかに複数の時間軸が存在しつつ、さらに一枚の絵としても違和感が無いように見える。この特殊な時間構造を持つ長尺の絵巻物、特に中国式の山水図を参考にしながら、この作品では日本の奇岩の風景を撮影し作品化した。

この作品は、巻物型の写真作品としては私にとっては初の試みとなるものである。ある東北の白い奇岩の景勝地にて、散歩をしながら複数回のパノラマ撮影をし、得られた写真をつなぎ目の無いようにつなぎ合わせた4mの作品である。よく見ると向きの違う同じ岩が幾度か登場している事に気づくだろう。この作品は極めて忠実な現実の記録(ドキュメンタリー、わたしの行動と視覚の記録)であるが、同時に異時同図法という絵画的な時間の表現方法も取り込んでいる。つまり、これは現実の風景である、と同時に、同じ風景は実際には見る事は出来ない。

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This work is my first attempt at a scroll-type photographic work. I took several panoramic shots while walking at a scenic spot of distinctive white rocks in Tohoku in Japan. If you look carefully, you will notice that the same rock formation in different directions appears several times. This is a very faithful record of reality - a documentary or a record of my actions and vision, but at the same time it incorporates the pictorial method of time representation called heterochronography. This landscape is based on a record of reality, but the same landscape cannot be seen in the actual world. 

The time expressions and compositions used in picture scrolls, which originated from Chinese scrolls and developed into unique pictorial expressions in Japan around the 11th or 12th century, are quite distinctive. While it is a long panoramic painting, it has a multi-layered time structure in which only a part of the painting is rolled out from right to left. In order to tell the story, heterochronography is often used, and various effects are used at the transition points of each scene to make the connections less noticeable. While there are clearly multiple timelines, the work also appears to be a single picture with no sense of incongruity. When referring to long picture scrolls with this special time structure, especially Chinese landscape paintings, I felt that this particular landscape of unique rock formations in Japan was especially appropriate for this work as the landscape itself greatly resembles classic works in this style.

L1010813